Fakty i mity na temat wizyty u stomatologa
fakty-mity-temat-wizyty-u-stomatologa

Czy na wizytę należy się przygotować?

Tak. Zęby powinno się umyć przed wyjściem z domu lub bezpośrednio przed wejściem do gabinetu stomatologicznego. Większość klinik i gabinetów oferuje pacjentom nieodpłatne, jednorazowe szczoteczki do zębów.

Czy wizyta u stomatologa boli?

Nie, już nie. Specjalista przed rozpoczęciem leczenia, zadaje pytanie o znieczulenie. We współczesnej stomatologii stało się ono standardem, i mało kto się na nie nie decyduje, jeśli nie ma ku temu przeciwwskazań. Podaje się je w iniekcji, w okolice nerwu, który unerwia leczone miejsce. Zastrzyk może sprawiać ból, ale jest na to sposób. Lekarz stomatolog przed jego wykonaniem, może posmarować dziąsło środkiem miejscowo znieczulającym. Dzięki temu zamiast bólu, pojawi się co najwyżej dyskomfort.

Czy nastolatek może sam przyjść do stomatologa?

Niestety nie. Na leczenie stomatologiczne u dzieci poniżej 16 roku życia, zgodę musi wyrazić opiekun prawny. U dzieci powyżej 16 roku życia, zgoda opiekuna także jest niezbędna, ale dodatkowo to sam małoletni pacjent musi także wyrazić zgodę na leczenie. Rodzic lub opiekun nie musi być obecny podczas całej wizyty – wystarczy, że na samym początku podpisze zgodę na planowanie leczenie dziecka.

Czy pierwsza wizyta u stomatologa powinna się odbyć do drugiego roku życia dziecka?

Tak. Wizyta powinna się odbyć między 6 a 24 miesiącem życia dziecka. Dobrym terminem jest moment pojawienia się pierwszego ząbka. Specjalista poinstruuje jak dbać o ząbek i każdy kolejny, oraz opowie o szczoteczkach do zębów dostosowanych do wieku lub nakładkach na palec do higieny jamy ustnej dziecka.

Czy można pójść do stomatologa będąc w ciąży?

Tak, nawet trzeba. O zdrowe zęby w ciąży trzeba dbać jeszcze bardziej, niż normalnie. Namnażające się bakterie w jamie ustnej mogą dostać się do układu krwionośnego mamy, który jest połączony z krwiobiegiem płodu przez łożysko. Oznacza to, że droga z jamy ustnej do dzidziusia w brzuchu, wcale nie jest taka długa, jak mogłoby się wydawać.
Wizyta jest bezpieczna. Leczenie stomatologiczne przy zdrowej i niepowikłanej ciąży, nie stanowi zagrożenia dla zdrowia i życia maleństwa, ale wiąże się z pewnymi ograniczeniami, przede wszystkim w diagnostyce – nie zaleca się wykonywania zdjęć RTG zębów u kobiet w ciąży. Podręczniki podają, że dawka promieniowania jest znikoma, i nie stanowi zagrożenia dla rozwoju płodu. Lepiej jednak „chuchać na zimne”, dlatego zdjęć RTG u kobiet spodziewających się dziecka (szczególnie tych w pierwszym trymestrze ciąży), się raczej nie wykonuje.