Jak o siebie dbać po usunięciu zęba?
o-dbac-usunieciu-zeba

Usunięcie zęba to duża zmiana dla organizmu. Z tego też powodu powinno się zadbać o ranę, aby nie przysparzała problemów i zagoiła się zdrowo i szybko. Jak prawidłowo zadbać o siebie po usunięciu zęba?

Zaraz po zabiegu

Po usunięciu zęba do ust powinno się włożyć tampon i delikatnie przygryzać go przez 15 - 20 minut. Taki okład na ranę ma na celu zatamować krwawienie. Po upływie 20 minut tampon należy delikatnie wyciągnąć. Minimalne sączenie się krwi z rany może utrzymywać się przez kilka godzin i nie należy się tym przejmować. Kolejną ważną rzeczą, którą należy robić zaraz po zabiegu, jest powstrzymanie się od jedzenia i picia przez co najmniej 2 godziny.

Pierwsze 24 godziny

Tego samego dnia należy unikać intensywnego płukania jamy ustnej. To mogłoby wypłukać skrzep, co prowadzi do powikłania zwanego “suchym zębodołem”. Ostatecznie można stosować delikatną płukankę z chlorheksydyny, która odkazi ranę. Odradza się palenie tytoniu i picie alkoholu w pierwszej dobie po zabiegu. Intensywny wysiłek fizyczny także nie jest wskazany. Poza tym lepiej unikać gorących potraw i napojów oraz nie przeżuwać po stronie po której jest rana.

Pierwszy tydzień po zabiegu

Nie szczotkujemy okolic rany. Jeśli pojawił się obrzęk, można zmniejszyć dolegliwość przez nałożenie zimnego okładu, najlepiej dzięki specjalnym kompresom żelowym, otrzymanym od stomatologa. Uwaga na odmrożenie skóry! Należy robić przerwy co kilka minut! Jeśli silny ból się utrzymuje, warto przyjąć lek przeciwbólowy. Można wybrać lek ogólnodostępny bez recepty lub na receptę, jeżeli stomatolog taki przepisał. W przypadku zaleconego leku lub antybiotyku, trzeba bezwzględnie trzymać się zaleceń stomatologa, to znaczy godzin i dni przyjmowania lekarstw. Nie należy przerywać kuracji wcześniej. Jeśli doszło do powikłań, należy skontaktować się z lekarzem, który wprowadzi zmiany w prowadzonej kuracji. W przypadku zaszycia rany, po 7 dniach powinno się zgłosić do stomatologa w celu ściągnięcia szwów.

Dzięki zastosowaniu powyższych porad jest duża szansa na prawidłowe i bezproblemowe zagojenie się rany.